Vad vill besökaren ha för mat på besöket i Skandinavien? Hur ska kan vi utnyttja den kvalitet vi har för att hitta besökare som vill ha en småskalig, personlig vistelse i Sverige?
För att få svar på de här frågorna genomför vi nu ett projekt om mat i kombination med natur och kultur. Tack vare Visit Upplands och Tillväxtverkets projekt Augmented export får vi nu chansen att fokusera ett halvår på hur vi samarbetar på ett effektivt sätt runt paketering och samarbeten externt och internt, hur vi marknadsför mot utländska målgrupper och hur vi lyfter fram svensk mat som reseanledning.
Vi startar 27 februari med en träff med turismföretagaren Per Jobs, som berättar om hur han framgångsrikt utvecklat fisketurism på Gotland och i Lappland, och hur han jobbar med maten som en del av upplevelsen.
Frågor? Kontakta Mats Thorburn, tel 0701-73 93 99, .
Fjärdhundraland är med i Visit Upplands och Tillväxtverkets projekt Augmented export som handlar om att få fram nya produkter till utländska besökare som vill uppleva svensk natur och kultur. Vår del går ut på att specifikt titta på att utveckla upplevelser med mat i kombination med natur och kultur.
I Fjärdhundraland samlas bra upplevelser i en levande landsbygd med historia, naturupplevelser och spirande småföretagande: kafeer, boende, gårdsbutiker och mycket mer! Massor av mathantverk, natur, kultur – allt inom en timme från Stockholm, Uppsala och Västerås. Fjärdhundraland utvecklas av Fjärdhundraland ekonomisk förening. Genom att samarbeta kan små företag och föreningar få kraften att bygga upp en långsiktigt hållbar destination för kvalitativ landsbygdsturism.